De eer van de familie

Karin Hilterman wil dat Nederlandse kinderen de Turkse en Marokkaanse kinderen beter leren begrijpen. Eerwraak is een op waarheid gebaseerd verhaal. Het voorval op een school in Veghel, waar een Turkse jongen de vriend van zijn zus neerschoot om op die manier de eer van de familie te kunnen redden, vormde de aanleiding tot het schrijven van dit boek.

In deze roman staat een Turks gezin centraal dat in Nederland leeft. Het verhaal geeft een goed beeld van de problemen die het leven tussen twee culturen met zich meebrengt. Daardoor zijn sommige delen van het boek best zielig. Ze willen meedoen met de Nederlanders, maar ondertussen wordt er ook verwacht dat ze zich aan de Turkse cultuur vasthouden.

Dudu is een meisje van dertien dat graag arts wil worden. Thuis heeft ze het moeilijk. Haar 16-jarige broer Hasan heeft alles te zeggen over de rest van de familie. Hij zit op school en haalt geen goede cijfers, omdat hij de verkeerde vrienden heeft en zonder dat hij het beseft een rol in het dealen van drugs speelt. Hun zus Nur is overleden, maar ze weten niet hoe ze is doodgegaan. Het is een groot geheim van de familie, maar langzamerhand ontdekken ze wat er is voorgevallen.

Nur blijkt onder een bus terecht te zijn gekomen toen ze door een familielid achterna werd gezeten. Ze ging namelijk stiekem naar feestjes en haar vader was zo boos geworden dat Nur van huis wegliep. Ze ging toen samenwonen met Kadir.
Doordat Nur zelf een eigen vriendje had gekozen en dingen deed die binnen de Turkse gemeenschap niet mogen, was de eer van de familie geschonden. Hasan probeert Kadir op te sporen om de eer van zijn familie weer terug te winnen. Op een avond gaat hij naar het huis van Kadir toe. Hij sluipt naar binnen en steekt een paar keer in het lichaam van Kadir… Heeft hij het overleeft?

Karin Hilterman schrijft vaak boeken over problemen van jongeren van allochtone afkomst. Ze wil graag dat, door het lezen van haar verhalen, Nederlandse en buitenlandse jongeren elkaar beter leren begrijpen.

De gebeurtenissen in Eerwraak zijn geloofwaardig, omdat je de Turkse cultuur goed leert kennen. Daardoor kun je je ook in het hoofdpersonage verplaatsen. Het verhaal is goed te lezen, het taalgebruik makkelijk te volgen. Ben jij ook nieuwsgierig naar de Turkse cultuur?

Leo Kroonen