‘De motor brulde oorverdovend en Harry voelde het zijspan misselijkmakend schokken. Ze stegen met een noodgang op: zijn ogen traanden en zijn haar werd naar achteren geblazen. Links en rechts schoten bezems omhoog en de lange zwarte staart van een Terzieler zwiepte langs. Harry’s benen, die tegen de zijkanten van het zijspan werden gedrukt door Hedwigs kooi en de rugzak, deden nu al zeer en begonnen gevoelloos te worden. Hij zat zo ongemakkelijk dat hij bijna vergat om een laatste blik te werpen op Ligusterlaan nummer 4; tegen de tijd dat hij zich eindelijk over de rand van het zijspan boog, kon hij al niet meer zien welk huis het precies was. Ze klommen hoger en hoger- En toen, volkomen onverwachts, uit het niets, waren ze plotseling omsingeld.  Minstens dertig gedaantes met zwarte kappen zweefden in de lucht en vormden een enorme kring waar de leden van de Orde nietsvermoedend in waren opgestegen –

Gegil en groene lichtflitsen: Hagrid schreeuwde en de motorfiets kantelde. Harry raakte ieder gevoel voor richting kwijt; hij zag straatlantaarns boven zijn hoofd, aan alle kanten werd er geschreeuwd, hij klampte zich uit alle macht aan het zijspan vast. Hedwigs kooi, de Vuurflits en zijn rugzak glipten tussen zijn benen door –‘

Het laatste deel uit de Harry Potter reeks. De grote ontknoping van een van de populairste boekenseries van de afgelopen vijftig jaar. In het laatste deel neemt Harry, samen met al zijn vrienden, het nog eenmaal op tegen zijn grote vijand, Voldemort.

Tijdens zijn zoektocht leert Harry over het sprookje van de Dodelijken, de drie broers die de Dood te slim af probeerden te zijn. Elk van de broers heeft een voorwerp: een staf om de dood te bevechten, een steen om de doden tot leven te wekken en een mantel om voor de dood te kunnen vluchten.

Dit blijkt meer dan een sprookje te zijn als Harry ontdekt dat Voldemort achter de staf aanzit, en dat hij zelf de mantel al heeft.

Op weg naar de grote ontknoping moet Harry eerst de rest van de Gruzielementen van Voldemort vernietigen. Zal het hem lukken? Zal Harry overwinnen? Het laatste deel beantwoordt alle vragen.

J.K. Rowling heeft een prachtige afsluiting geschreven. Haar meeslepende stijl is niet te evenaren. Hoewel het een erg dik boek is, is het nooit saai. Wel is het een erg donker en zwaar boek, zeker in vergelijking met het eerste boek.Alle vragen, zijverhalen en puzzels die in de eerdere boeken zijn opgekomen worden in het laatste deel volledig en bevredigend opgelost.
Een meesterwerk waar jong en oud van kunnen genieten!